מדינת ישראל מנהיגה חובת ביצוע טסט באופן שנתי.

הטסט, הינו בעצם מבחן לתקינות הרכב וגם הזדמנות לחדש את מה שכבר עבר זמנו, כגון החלפת לוחיות רישוי וכדומה.

עבור הטסט, משלמים אגרת רישוי שנתית המגיעה באמצעות הדואר תקופה מספקת לפני הטסט וניתן לשלם אותה בכל אמצעי תשלום קיים.

אזרחים רבים בעלי רכבים, מביעים תרעומת כנגד גובה אגרת הרישוי ועל כל התהליך אשר לעיתים עלול להיות מאוד מייגע אך באם יעצרו לרגע ויחשבו על הנושא, יבינו כי מדובר במבחן חשוב מאוד העוזר ותורם רבות לבטיחות בכבישי ישראל.

טסט לרכב

מה הטסט כולל

הבה נכיר מעט את מבחן הרכב ונדע לקראת מה אנחנו מגיעים בכל שנה ושנה. כל בעל רכב בוחר את היום בו יגיע לביצוע הטסט, ניתן להגיע בכל יום לקראת המועד האחרון לביצוע הטסט.

בתחילת הטסט, יש לגשת לפקידה, להציג את כל המסמכים הבאים: אגרת רישוי משולמת, תעודת זהות של בעל הרכב, תעודת ביטוח חובה. לאחר מכן יש להתחיל את מסלול הטסט וכל הבדיקות שלו.

להלן סקירת הבדיקות:

♦ הגה וצירים בדיקת ההגה ושאינו “קשיח” נבדק ביתר תשומת לבד בעת הטסט וזאת בשל ההשפעה המהותית אשר יש להגה ברכב.

♦ תאורה – בדיקת כל מערכות התאורה ברכב והאיתותים. במידה ומשהו לא תקין, יסמן זאת הבודק ובסיום המסלול, יש לגשת לתקן זאת ולהציג אסמכתא או להראות כי הכל תוקן.

בין יתר הדברים שעלולים לדרוש תיקון מיידי נמצא את: תיקון פנסים, החלפת נורות, פלאגים תקינים ועוד.

את כל התקלות, כדוגמת פחחות רכב ו תיקון פנסים, לרוב ניתן לבצע במסגרת מכון הבדיקה בו מבוצע הטסט.

♦ מערך הצמיגים: 4 צמיגים ובנוסף גלגל הרזרבי ( גלגל ספייר) – בבדיקה יוודא הבוחן כי כלל הצמיגים תקינים, אינם שחוקים, בלי סדקים או חורים ולמעשה כל פגם אשר עלול לפגוע בתפקודם של הצמיגים.

כיוון גלגלי הרכב – במסגרת הטסט ייבדק כיוון הגלגלים הקדמיים וגם האחוריים. במידה ותמצא סטייה ויעלה כי הגלגלים אינם מכוונים, ישלח בעל הרכב לבצע כיוון פרונט.

♦ מערכת הבלמים ברכב – בלמי הרכב הם מה שגורם לרכב לעצור ולכן מדובר במערכת חשובה מאין כמוה וכזו שיכולה להציל חיים. במהלך הטסט, יעבור הרכב בדיקה מקיפה של מערכת בלמי הרכב לוודא תקינות מלאה.

מגבי שמשות – אחד הדברים השכיחים אשר נמצאים לא תקינים במהלך טסט הוא המגבים. למגבים תפקיד חשוב מאוד והוא לדאוג לנרות מלאה של נהג הרכב.

♦ מערכת הפליטה – אגזוז הרכב שלנו פולט גזים ומזהם את הסביבה. בטסט יוודא הבוחן כי רמת הפליטה של הגזים היא בטווח המאושר ושאין תקלות או סתימות.

לוחיות רישוי– כשם שלנו יש תעודת זהות, כך גם לרכב והיא מגיעה בתצורת לוחיות הרישוי. בטסט יבדקו שתי לוחיות הרישוי ויוודאו כי הן ברורות ותקינות.

במידה ויעלה כי הן לא, יתבקש בעל הרכב להחליפן אך אל דאגה, במרבית המקרים, ניתן לעשות זאת בתוך מכון הבדיקה.

♦ ציוד חובה– כל רכב הנוסע בכבישי ישראל חייב להחזיק ב: צמיג רזרבי (ספייר), ג’ק (מגבה), אפוד זוהר, משולש אזהרה ופח אשפה. במידה ויהיה אחד מאלו חסר, יש להשלים זאת.

מתי חשוב ללכת למוסך

למה כדי ללכת למוסך לפני טסט לאוטו

בישראל, נהוג מאוד להגיע אל מוסך לפני ביצוע הטסט.

יחד עם זאת, רבים בוחרים לגשת אל הטסט ואז מקסימום אם עלה משהו לא תקין, אז רק לתקן.

גישה זו היא גישה שגויה שיש להוקיע מהשורש, שכן מדובר ברכב בו נוהגים ותמיד כדאי לוודא שהוא בתקינות מלאה.

מומלץ מאוד לגשת למוסך באופן קבוע וגם לפני שניגשים לביצוע טסט – מוסך טיל למשל יעניק לכם שירותי הכנה לטסט מקצועיים.

מעבר לעובדה שמיותר לוותר על הגעה למוסך ובה יתקנו את כל הטעון תיקון, מדובר בסחבת גדולה מאוד ולא נעימה להיכשל בטסט ואז להגיע למוסך, לתקן ושוב לחזור לעבור את כל מסלול הטסט מחדש.

לסיכום, טרם הגעה אל הטסט, גשו אל המוסך, בחרו את המוסך בקפידה ודאגו לוודא כי מדובר במוסך מקצועי המעניק שירותי פחחות רכב ותיקון פנסים, שירותים אותם ניתן לקבל אצל מוסך טיל.