חידוש פנסים לרכב

בישראל, וכנראה גם בכל העולם במידה כזו או אחרת, בעיית עכירות הפנסים היא בעיה נפוצה.
כאן בארץ תוכלו לראות בכל רכב שני כמעט פנסים צהובים, עכורים ולא נקיים – זאת בשל נזקי מזג האוויר,
ובעיקר בשל עוצמת קרינת השמש, שפוגעת בחומר שממנו עשויים הפנסים אז איך יודעים שהגיע הזמן ללליטוש פנסים ברכב? או לחילופין לחידוש הפנסים.

ומתי רובינו שמים לב לעניין הזה? כמובן, קצת לפני מבחן הרישוי השנתי לרכב (הטסט השנתי), או במקרה הגרוע – במהלכו.
האנשים המעבירים את הרכב במבחן הרישוי לא יאשרו את קבלת המדבקה המיוחלת לשנה הקרובה במקרה של פנסים עכורים, ובצדק.

לא פעם ולא פעמיים נדרשו בעלי רכבים על ידי הבוחן ללטש את הפנסים או לחדש אותם, ולחזור לבדיקה נוספת. אז איך מבצעים חידוש פנסים לרכב? מיד תדעו.

  • פנס צהוב ועכור לפני שיפוץ
  • פנס לאחר שיוף ולפני הברקה
  • פנס לאחר ליטוש והברקה

מתי צריך לחדש פנסים?

מזג האוויר, כמו שצויין כבר, משחק גורם מרכזי בגרימת נזק לפנסים. השמש והקרינה, הלכלוך של הכביש, הגשם ואלמנטים  אחרים גורמים לבלאי של הפנסים. 

  1. פנסים עכורים או מעורפלים – אם מתקשים לראות מאחורי ההגה את אור המכונית, כנראה שהנהג ממול יתקשה גם הוא. יש לשער שהפנסים עכורים או מעורפלים ולא מעבירים את האור כמו שצריך.
  2. פנסים עמומים או צהובים – אם שמים לב שהפנסים צהובים קחו בחשבון שהם מפיקים רק 25 אחוזים מהאור שהנורות פולטות לעומת פנסים נקיים.
  3. פנסים שרוטים או סדוקים – אבנים, פסולת או תאונה קלה עלולים לשרוט בקלות את הפנסים. מעבר לכך שזה לא אסתטי, זה גורם להפחתת כמות האור הנפלטת, ומשפיע על הנראות.

ניקוי ושיוף פנסים היא דרך משתלמת למקסם את הנראות, להפחית סינוור, לראות את נתיב הנסיעה בבהירות ולדאוג לבטיחות.

כיצד פנסים נעשים מעורפלים?

כדי להבין מדוע וכיצד פנסים נעשים מעורפלים, או מדוע הם מצהיבים עם הזמן, צריך לדעת ממה הם עשויים.

הפנסים עצמם, כמו רוב הנורות, הם שבירים. לכן יצרני הרכב מגינים עליהם עם פלסטיק עמיד שנקרא פוליקרבונט. חומר זה אמור לעמוד בתנאי מזג אוויר ובתנאי הדרך.

עם זאת, פוליקרבונט אינו חסין לגמרי; הוא נוטה להתבלות ולהתפרק עקב נזקי קרינה אולטרה-סגולה. זה הופך אותו למעורפל, ומחליש את החומר בכלל.

בעבר פנסי הרכבים היו עשויים מזכוכית ואז הם לא דהו, לא הצהיבו, ואם התלכלכו היו מנקים אותם מבחוץ. אם היה צורך, היו מסירים אותם ומנקים מבפנים.

יצרני הרכבים החליטו להחליף את החומר מזכוכית לפוליקרבונט בגלל:

בטיחות – זכוכית, כמו זכוכית, כאשר מתנגשים בה היא מתנפצת ומחיר ההחלפה גבוה, בעוד שפנסי פלסטיק מצליחים לעמוד בהתנגשות קלה עד בינונית.

משקל הרכב ועלויות – יצרני הרכבים החליטו שיש להוריד את משקל הרכבים משיקולים של צריכת דלק. כמו כן התברר שעלויות ייצור פלסטיק הן קטנות מהעלויות של ייצור זכוכית.

 שיטות של שיקום פנסים בשיטת עשה זאת בעצמך, ולמה מומלץ להימנע מהן?

משחת שיניים – ללא ספק שיטה נפוצה. הסיבה לכך היא שמשחת שיניים פועלת כתרכובת ששוחקת לכלוך גם מפנסים. חשוב רק להבין שכאשר משתמשים במשחת שיניים היא עלולה להסיר באותה הזדמנות גם את ציפוי המגן של הפנסים, וזה יגרום לכך שהפנסים יתערפלו שוב ומהר.

דוחה יתושים או WD40 – החומרים הללו הם שמנים ויכולים לתת לפנסים מראה ברור יותר אך לא יחזיקו מעמד לאורך זמן כמו לדוגמה: אחרי שטיפת הרכב, אחרי גשמים ועוד. חשוב גם לזכור שחומרים אלו מכילים כימיקלים מסוימים שידרדרו עוד יותר את הפוליקרבונט של הפנסים, מה שיחמיר את המצב במהרה, יקשה על שחזור, ועלול להביא לצורך להחליף את הפנסים.

ווקס לרכב – שיטה אחרת של עשה זאת בעצמך, נפוצה גם היא, אם כי פחות, היא שימוש בווקס לרכב. התיקון הוא זמני ומחזיק מעמד מספר ימים. מיד אחרי השימוש בווקס הפנסים יראו טוב אך בסופו של דבר הם יתעמעמו מחדש.

הדרכים לחידוש פנסים לרכב בצורה יעילה

אם כן, מה עושים? כיצד מצליחים להתגבר על אותה עכירות? התשובה לכך תלויה, בין היתר,
במצב הפנס, במקור לעכירות וברמתה. ישנן ארבע דרכים עיקריות לעשות זאת כיום:

1. ליטוש הפנסים בעזרת נייר שיוף, להסרת השכבה השרופה שהצטברה על הפנס ולטובת ליטוש הסדקים.
אחרי הליטוש בעזרת נייר השיוף, יש להתיז לכה מיוחדת על הפנס, כדי לשוות לו מראה מבריק ונקי. יש לציין כי זאת השיטה המומלצת והעמידה ביותר לתקן.

2. שימוש במטליות מיוחדות אשר מסירות שכבה צהובה אשר עלולה להצטבר גם כן על הפנס מצדו החיצוני.

מדובר במטליות מיוחדות אשר יכולות להעניק לפנסים מראה מבריק – אך חשוב להבין שזהו פתרון זמני בלבד שלא עוזר לאורך זמן.

גם כאן חשוב לזכור כי השיטה פועלת במקרים מסוימים, רק כאשר הצטברה על הפנס שכבה צהובה שניתנת להסרה בעזרת מטלית

3. שימוש ב'תרופות סבתא': ישנם אנשים אשר מתעקשים כי ישנן שיטות שונות ומשונות שמסייעות למראה פנסים נקיים ומבריקים יותר.

כמה מהם טוענים ששפשוף הפנס בעזרת מברשת שיניים עם משחה, וניגוב המשחה לאחר כמה דקות, מסייעים לשיפור המצב; אחרים טוענים שריסוס הפנס בעזרת תרסיסים נגד חרקים (K300 למשל) יכולים לעזור.

אם אתם מחפשים פתרון חירום לפני טסט זו יכולה להיות אופציה טובה, אך זכרו כי גם כאן היא לא תועיל לטווח הארוך – אם בכלל

4. פנייה למוסך: ישנם מוסכים אשר אנשיהם נחשבים מומחים בטיפול בפנסים דהויים ועכורים. ישנן כמה וכמה שיטות לטפל בתופעה במוסך, ואחת הפופולאריות ביותר שבהן היא השימוש במכונת פוליש מיוחדת. כאשר מדובר במקרים קשים, זו דרך שלא תמיד נותנת תוצאה טובה – שיטה זו עובדת לפעמים והיא עמידה לזמן קצר בדרך כלל.

מוסך טיל הוא אחד מאותם מוסכים אשר מציעים לכם חידוש פנסים בידי אנשי מקצוע מנוסים. אנשי המוסך יבחנו את הפנסים העכורים היטב, ויחליטו מהי השיטה הטובה ביותר לטפל בהם – זו שתבטיח פנסים מבריקים וללא לכלוך ועכירות לאורך זמן רב.

אחד השירותים המומלצים שמציעים אנשי המוסך הוא ליטוש פנסים בעזרת לכה, שהרי מדובר בטיפול המקצועי ביותר. אנו מבצעים חידוש פנסים לרכב גם למי שנמצא רגע לפני טסט (כך שהחידוש יתבצע ברמה שאמורה להספיק כדי לעבור טסט) וגם למי שמעוניין לעשות זאת מסיבות אסתטיות בלבד.

היתרונות של ניקוי ושחזור פנסים מקצועי:

  • עוזר לשמור על פונקציונאליות ועל ביצועי הנורות.
  • מגדיל נראות של הרכב לרכבים אחרים.
  • מגביר בטיחות בנהיגה בחושך ובתנאי מזג אוויר מגבילים.
  • מסיר שריטות קשות שעלולות לעוות את קרני האור.
  • משחזר כיסויים עכורים כדי שלא יהיה צורך להחליפם.
  • חוסך כסף – הזנחת פנסים מעורפילם תגרום בסופו של דבר להחלפתם.
  • עוזר בשמירת הערך הכללי של הרכב