עם כל הכבוד למפרט הטכני ולרמת האבזור של כל רכב, ברור שאי אפשר להתעלם מהמראה החיצוני שלו. כל רכב מעוצב באופן אחר, כאשר מה שמושך את העין בהרבה מאד מקרים הוא הגוון של הרכב.
מכאן עולות מספר שאלות חשובות, שהמאמר הנוכחי ינסה לספק להן תשובה: מהם סוגי הצבעים הקיימים לרכב? אילו גוונים מתאימים לקהל הישראלי? כמה עולה צביעה רכב? ואיך יודעים למי לפנות?
סוגי הצבעים והגוונים לרכב
צבעים לרכב בולטים במראה האסתטי שלהם, אבל היתרונות שלהם אינם מסתכמים בכך. צבע איכותי יוצר שכבת הגנה על הרכב, ובמקרה של צבע איכותי, ההגנה הזו יכולה להישמר לאורך זמן.
אף צבע לרכב לא נשאר לנצח, זה ברור, אבל תמצאו כיום צבעים איכותיים שמצליחים להישאר רעננים גם לאורך שנים ארוכות.
טכניקת הצביעה של הרכב צריכה להיכנס לתמונה גם כן. השיטה הנחשבת למתקדמת, ליעילה ולמוצלחת ביותר כיום היא צביעת הרכב בתנור: צביעה זו מציעה ייבוש מהיר מאד של הצבע, מה שיוצר תוצר איכותי ואחיד מאד.
מן העבר השני של המשוואה, מי שמתשתמש בגוונים רגילים שאינם עוברים את הטיפול בתנור עלול לסבול מחסרונות שונים, שמשפיעים לרעה על התוצר הסופי: הייבוש של הצבע עלול להיות בלתי אחיד בהיעדר התנור, הגרגירים מכערים את התוצאה הסופית ויש גם לכלוך רב שעלול להגיע למקומות שלא רוצים שהוא יגיע (למשל, צבע שיעבור למראות הרכב או לצמיגים).
מתי צריך לצבוע את הרכב?
ההחלטה בנוגע לצביעת הרכב הופכת למתבקשת בהרבה מאד תרחישים.
בעוד שיש אנשים שנשארים עם גוון הרכב שהם קיבלו, רבים מעוניינים לשנות ולשדרג את מראה הרכב – צבע חדיש ואיכותי יכול לעשות את זה.
אחת למספר שנים אנחנו רוצים לשדרג את מראה הרכב, שעלול להפוך להיות דהוי או לצבור שריטות לא מחמיאות על גביו. במקרה הזה, צביעת הרכב היא פתרון מתבקש.
הרכב הממוצע ניצב מול לא מעט סיכונים, שמשפיעים קודם כל על הצבע שלו: פגעי מזג האוויר, שריטות כתוצאה מתאונת דרכים או ממעשה זדון, חניה מתחת לעץ "בעייתי" ועוד.
בתוך שניות בודדות עלול מראה הרכב להיפגע בצורה משמעותית, אבל החדשות המעודדות הן שצביעה איכותית יכולה להביא לכך שהרכב ייראה כמו חדש.
באיזה גוון בוחרים?
לא רק טכניקת הצביעה צריכה להילקח בחשבון במקרה של צביעת הרכב, אלא גם הגוונים הספציפיים שבוחרים. באלמנט עיצובי דוגמת זה אי אפשר להעניק תשובה חד משמעית לגבי מה כדאי ומה מומלץ.
לכל אדם יש טעם אישי משלו ורצונות עיצוביים שהרכב יכול למלא באופן מלא. יש אנשים שרוצים לבחור בגוון סטנדרטי או בגוון עדין פחות או יותר, ולעומתם אנשים שמעוניינים לפרוץ גבולות ולבחור בגוונים עזים או בלתי שגרתיים.
כל עוד הצביעה היא איכותית ומבוצעת בצורה מושכלת, כל האפשרויות פתוחות.
אם בוחנים את הרגלי הצביעה של הנהגים הישראלים לאורך השנים, מבחינים במספר נתונים מעניינים. הצבע הלבן נחשב לפופולארי ביותר באופן כמעט מסורתי בישראל.
ניתן לתלות את זה בטעם העיצובי של התושבים הישראלים, אבל גם בעובדות פרקטיות: מזג האוויר בישראל נוטה להיות חם, כך שגוונים בהירים עשויים להביא לכך שהרכב לא יתחמם יותר מדי תחת השמש הקופחת.
אילו שיטות קיימות עבור צביעת רכב?
בין אם כתוצאה מפגיעה בפחחות הרכב ובין אם מתוך רצון לשינוי תדמית, את צבעו של הרכב ניתן לשנות ודי בקלות.
צביעת הרכב מבוצעת לרוב במוסכים המתאימים לכך אשר עושים שימוש בטכניקות ושיטות ייעודיות, כאשר ישנם מקרים בהם מבצעים תיקוני צבע מקומיים בעוד שבאחרים מבצעים צביעה של כל הרכב.
בין השיטות שקיימות ישנן שתי עיקריות אשר משמשות לצביעת רכבים והן: צביעה לרכב בהתזה וצביעה בתנור.
צביעת רכב בשיטת התזה
יתרונות צביעת רכב בשיטת התזה:
- דיוק וגימור אחיד: בשיטת התזה ניתן לצבוע אזורים ספציפיים ברכב בדיוק רב וגימור אחיד.
- עמידות מוגברת: צבע המותז בשיטת התזה נוטה להיות עמיד בפני שבבים, התקלפות וקורוזיה
- מגוון אפשרויות: ניתן להשתמש במגוון רחב של צבעים ואפקטים, כך למשל ניתן לשלב שני צבעים שיוצרים אפקט של צבע נוסף.
חסרונות צביעת רכב בשיטת התזה:
- צורך בציוד מיוחד: נדרש ציוד מיוחד לצביעת רכב בשיטת התזה, כגון אקדח ריסוס, מדחס אוויר וחדר צביעה.
- מיומנות נדרשת: צביעת רכב בשיטת התזה דורשת מיומנות וניסיון.
- סיכון לפגיעה בסביבה: צביעת רכב בשיטת התזה עלולה לפגוע בסביבה אם לא נעשית בצורה נכונה.
- זמן ייבוש ארוך: צבע שמוחל בשיטת התזה לוקח זמן רב יותר להתייבש מאשר צבע שמוחל בשיטות אחרות.
צביעת רכב בתנור
בשיטת צביעת רכב בתנור, הצביעה נעשית בתוך חדר אטום לאבק ומחומם בטמפרטורה קבועה. תהליך הצביעה כולל ריסוס פסים לרוחב באמצעות אקדח צבע שפועל בלחץ אוויר ונקרא "פיסטולט". הצביעה לרוחב – בתוך חדר עם חום קבוע, יוצרת שכבת צבע מדויקת, שמתייבשת במהירות ובאופן אחיד. לאחר הייבוש, מתבצעת צביעה נוספת בשכבת צבע נוספת. בשלב הסופי מתיזים לקה על הרכב, שנועדה כדי לשמור על הצבע ולהגן עליו לאורך זמן.
כמה זמן לוקח לצבוע רכב בתנור?
ובכן, נתון זה משתנה לפי החלק שרוצים לצבוע; צביעה של חלק אחד של הרכב אורכת בין כחצי שעה לכ- 4 שעות, תלוי באיזה חלק מדובר. יחד עם זאת, ההכנה של כל החלקים, הייבוש וכו' מאריכים את זמן קבלת הרכב, כך שהוא יכול להיות מוכן בטווח של בין יום ליומיים. צביעה של רכב שלם לעומת זאת, יכולה להימשך לעיתים גם שבוע שלם.
יתרונות צביעת רכב בתנור
- אחידות: הצביעה מתבצעת בתנאים מבוקרים שמאפשרים יצירת שכבת צבע אחידה ומדויקת.
- ייבוש מהיר: בזכות הטמפרטורה הקבועה בתנור, הצבע מתייבש במהירות, מה שמאפשר ליישם שכבות נוספות בזמן קצר יחסית.
- הגנה מפני אבק ולכלוך: הצביעה נעשית בסביבה אטומה, מה שמונע חדירת אבק ולכלוך לצבע הרטוב.
- עמידות לאורך זמן: השימוש בלקה בסוף התהליך מוסיף שכבת הגנה שמאריכה את חיי הצבע ושומרת עליו מפני פגעים חיצוניים.
חסרונות צביעת רכב בתנור
- זמן תהליך: כפי שצוין מעלה, צביעת חלק אחד של הרכב יכולה לארוך מספר שעות, כאשר ההכנה של כל החלקים, הייבוש וכו' מאריכים את העבודה לכיום עד יומיים. צביעה של רכב שלם לעומת זאת, יכולה להימשך לעיתים גם שבוע שלם.
- תלות בציוד ייעודי: הצביעה דורשת שימוש בתנור ואקדח צבע מיוחדים, מה שמגביל את האפשרות לבצע את הצביעה במקומות שאינם מצוידים כראוי.
הכנת הרכב לצביעה
צביעת רכב זו משימה אשר דורשת ידע וניסיון מקצועי והיא מבוססת גם על עבודת פחחות ברמה הגבוהה ביותר.
לפני הצביעה יש לעשות את כל התיקונים הנחוצים לרבות תיקוני חורים, טיפול בחלודה ועוד.
לאחר מכן יש לבצע עבודת ליטוש באמצעות מכונת ליטוש חשמלית ולנקות את הרכב לקראת הצביעה משאריות של אבק ולכלוך.
לפני הכנסת הרכב אל תנור הצביעה יש להסיר את כל אותם החלקים אותם לא רוצים לצבוע או לכסות אותם בכיסוי מתאים.
כמו כן צוות המוסך יעטוף היטב את האביזרים החיצוניים, כמו הגלגלים, המראות וכיוצא בזה על מנת שכלל חלקי הרכב החיצוניים יצבעו באופן אחיד.
בחירת הצבע הרצוי
על כן הבחירה צריכה להיעשות בהתאם לשיקולים שלכם ולהמלצותיו של הצוות המקצועי.
בכל מקרה בו בחרתם להגיע למוסך המתמחה בצביעה לרכב, אתם יכולים להיות שקטים ורגועים ולדעת כי מלאכת הצביעה תתבצע על הצד הטוב ביותר, זאת בהנחה כי מדובר במוסך ולו ניסיון בתחום ועובדים כמה שיותר מיומנים.
מלבד הכלים והציוד הנדרש לביצוע תהליך הצביעה, ישנם עוד משתנים חשובים, אחד מהם הוא בחירת הגוון הנכון ביותר לרכב.
יש לציין כי בחירת הצבע אינה נעשית באופן אקראי, כי אם יש לבחור את הצבע בהתאם לקוד היצרן.
בכל מקרה בו רוצים שינוי, יש לעשות זאת בכפוף לחוק ולעדכן את משרד הרישוי במקביל.
תהליך הצביעה נעשה על ידי התזה, מתבצע בתוך תנור אטום אשר חסין מאבק ולכלוך ובעל יכולת אוורור, ובמהלכו הצוות המקצועי יקפיד על ריסוס הרכב בכמה שכבות של צבע לקבלת תוצאה איכותית.
במידה ולאחר הייבוש מתגלים פגמים, יש ללטש ולתקן ואז לצבוע שוב.
ולסיכום: כמה צביעה לרכב יעלה לנו?
מחיר צביעת רכב או צבע לאוטו בממוצע יעלה לכם בין 4,000-10,00 ₪, במידה ותרצו לצבוע חלקים שונים ברכב התמחור יהיה בהתאם לכל חלק.
למשל, צביעת הרכב בתנור באופן מקצועי זהו תהליך הדורש השקעה ומומחיות, ולא פעם הכנת הרכב לצביעה דורשת גם עבודת פחחות מקדימה, אי לכך מדובר בהשקעה
עם זאת מדובר בהשקעה עליה לא מומלץ להתפשר, היות וצביעה אצל בעלי מקצוע לא מיומנים, או לחלופין בכוחות עצמכם, עלולה להניב תוצאות פחות איכותיות, רמת עמידות נמוכה יותר של הצבע, גימור לא מקצועי ועוד שלל ליקויים אשר עשויים להשפיע על מראה הרכב ולגרום לכם להשקיע יותר בעתיד.
מנהל מקצועי במוסך טיל, דור שלישי בענף הפחחות והצבע, עובד בתחום מזה 15 שנה.
מתמחה בתיקון מרכבים ויישור שלדות.
בעל תעודות הסמכה של משרד התחבורה למקצועות פחחות צבע וניהול מוסכים, בוגר B.A לכלכלה וניהול.