תחום מערכות הבטיחות לרכב נחשב לאחד מהתחומים המרכזיים בתעשיית הרכב העולמית, כאשר יותר ויותר יצרניות רכב מסביב לעולם משקיעות בתחום זה את מיטב המשאבים על מנת להעמיד לרשותנו את מערכות הבטיחות המתקדמות והיעילות ביותר מסוגן.

לאורך השנים פותחו מספר מערכות בטיחות לרכב, כאשר המרכזיות שבהן כוללות את מערכת ה-ABS אשר פותחה לראשונה במהלך שנות ה-80 של המאה החולפת ואת מערכת ה-ESP המהווה מערכת חובה בכל כלי הרכב מאז שנת 2010.

ABS  מהי מערכת ABS ?

מערכת ABS הינה מערכת בקרה למניעת נעילת גלגלי הרכב בעת בלימת חירום.

מערכת זו נכנסת לפעולה אך ורק במצבי חירום המצריכים עצירה פתאומית של כלי הרכב והיא פועלת באמצעות מספר רכיבים שונים המותקנים על גבי דיסק הבלמים, לרבות, חיישן שתפקידו לספור את מספר סיבובי הגלגל.

כאשר המערכת מזהה מצבים של בלימת חירום המערכת נכנסת לפעולה ולמעשה מתחילה בתהליך מהיר שמטרתו שחרור נעילת הגלגל לסירוגין באמצעות משאבת הבלמים המרכזית של הרכב.

 

ESP  מהי מערכת ESP?

מערכת ESP הינה מערכת בקרת יציבות אשר נועדה למנוע אובדן שליטה בכלי שליטה ותפקידה למנוע את התהפכות הרכב כתוצאה מכניסה לסיבוב במהירויות גבוהות.

מערכת זו פועלת באמצעות מספר חיישנים המותקנים בכל אחד מגלגלי הרכב, כאשר כל אחד מהחיישנים יודע לזהות מצבים של היגוי יתר במסגרתו הגלגלים האחוריים עלולים להחליק לכיוון חלקו החיצוני של סיבוב הנסיעה.

בדיקת תקינות מערכות ABS ו-ESP

מערכות ESP ו-ABS

חשיבותן של מערכות ABS ו-ESP כמערכות בטיחות לכלי הרכב, מחייבת אתכם לבדוק את תקינותן מעת לעת ותוכלו לעשות זאת בכל מוסך מורשה או מוסך שירות מוסמך המתמחה בנושא. החשיבות של מערכות ה-ABS ו-ESP נובעת בין היתר לנוכח העובדה שמדובר במערכות בטיחות היכולות להציל חיים בעת מצבי חירום הנלווים לכל סיטואציה בכביש בה תדרשו לבלום בפתאומיות ו/או מצבים בהם תאבדו שליטה על מערכת ההיגוי.

במהלך חודשי החורף, תקינותן של מערכות ה-ABS ו-ESP חשובה אף יותר וזאת לנוכח הסיכונים הנלווים לנסיעה על גבי כבישים רטובים.

אי תקינותן של המערכות הנ"ל, עלולה לגרום לכך שאתם תאבדו שליטה על מערכת ההיגוי בעת כניסה לסיבוב מסוכן ו/או תאלצו לבצע בלימת חירום וככל הנראה במצבים אלו תהיו מעורבים בתאונה שתוצאותיה במקרים הטובים יותר תאלץ אתכם לבצע פעולת תיקון פחחות.

את בדיקת תקינותן של מערכות ה-ABS וה-ESP, אנו ממליצים לכם לקיים לאורך כל ימות השנה כחלק מהטיפולים השוטפים לכלי הרכב שבבעלותכם ובעיקר לקראת חודשי החורף.

מכיוון שגם מערכת ABS וגם מערכת ESP נחשבות כיום למערכות בטיחות סטנדרטיות המותקנות בכל סוגי הרכבים, קיים הכרח לבדיקת תקינותן וזאת לנוכח העובדה הפשוטה שעצם קיומן אינו בהכרח יכול להעיד על תקינותן במצבי חירום. אז במקום לחפש אחר מוסך הסדר לצורך תיקוני פחחות או כל תיקון אחר לאחר תאונה, אנו ממליצים לכם פשוט לקיים בדיקה שגרתית היודעת לאבחן את תקינותן של המערכות הנ"ל.

כאמור לעיל, את הבדיקה לתקינות מערכות ABS ו-ESP מומלץ לקיים לקראת חודשי החורף במהלכם הכבישים רטובים וחלקים וקיימת סבירות גבוהה יותר לאובדן שליטה על מערכת ההיגוי וקיים צורך גדול יותר בבלימת חירום. בדיקת תקינות מערכות אלו לפני חודשי החורף תאפשר גם לכם נסיעה בטוחה יותר על גבי כבישים רטובים בהם קיימת סכנת החלקה (גם במהירויות נמוכות יחסית).