הרכבים החדשים מאופיינים בטכנולוגיה מתקדמת, אשר מאפשרת לכל נהג להבחין בתקלות ובעיות, שיש לשים אליהן לב ולטפל בהן באופן מיידי.

בעבר פרסמנו כתבה מקיפה, אשר מפרטת את התקלות ומסווגת אותן על פי צבעים.

במאמר זה נשים דגש ונבהיר לכם מה מציינת כל נורה ומה היא רוצה להגיד לכם, וזאת כדי למנוע תקלות מורכבות יותר ו/או אי נעימויות בעתיד – אותן תקלות שניתן למנוע בהווה ושלא קשורות אל פחחות וצבע.

הנורות הירוקות

המטרה העיקרית של הנורות הירוקות, היא להעניק לנהג מידע בלבד והן לא מעידות על תקלות:

  • אורות דרך

נורה זו מסמנת לנהג כי אורות הדרך דולקים. את אורות הדרך יש להדליק בהתאם להנחיות והן משתנות בין שעון חורף לשעון קיץ.

  • אור ערפל קדמי

כשאורות הערפל דולקים תידלק הנורה. מטרת אור הערפל היא להראות לנהג את הדרך בתנאים לא אופטימליים.

  • נורות איתות

ברגע בו מדליקים את האיתות מתחיל גם הפנס של האיתות לעבוד – הנורה יכולה להידלק בצד אחד והיא יכולה להידלק בשני הצדדים גם יחד.

ברגע שיופסק האיתות, תכבה גם הנורה באופן מיידי.

  • בקרת שיוט מוכנה

מהרגע בו נורת בקרת השיוט מופעלת, ניתן לקבוע את מהירות השיוט הרצויה.

  • לחיצה על דוושת הבלם

הנורה דולקת ברגע בו יש ללחוץ על הבלם כדי להניע את הרכב.

ו/או להעביר את ההילוכים למצב נסיעה (D).


הנורות הכחולות

גם הנורות הכחולות כמו הנורות הירוקות, נועדו להעניק לנהג מידע ואין הן מעידות על תקלות:

  • טמפרטורת מנוע קרה

ממחישה לנהג ומיידעת אותו כי המנוע ברכב עדיין קר.

נורה זו דולקת על פי רוב בהנעה הראשונה ולחילופין עתידה הנורה להופיע בימים הקרים של השנה אז למנוע לוקח זמן להתחמם.

  • אורות גבוהים

כשנורת האורות הגבוהים דולקת היא מרמזת לנהג כי הוא נוסע עם אורות גבוהים וחשוב לכבותם משום שהאורות הגבוהים מסנוורים את הנהגים ממול ועלולים לגרום לתאונה.

הנורות האדומות

הנורות האדומות הן נורות אזהרה חמורות המחייבות התייחסות מיידית. היה ונדלקת נורה אדומה, עצרו את הרכב בצד באופן מיידי אך אל תלחצו כי יש לכם ביטוח רכב ובין היתר ביטוח רכב עובדי מדינה.

  • דלת פתוחה

נורה המעידה על דלת פתוחה.

  • מערכת בלימה חמה מידי

עוצרים בצד. ממתינים שמערכת תתקרר ורק אח”כ ממשיכים בנסיעה.

  • מערכת הבלמים

נורה מעידה על מס’ תקלות ביניהן: בלם היד מורם, קיימת שחיקת בלמים ו/או מפלס נוזל בלמים נמוך, תקלה במערכת ה- ABC.

  • נורת מצבר

נורה מעידה על תקלה חמורה. ליקוי במערכת החשמל ברכב.

  • נורות אזהרה

יש להפעיל אותן כאשר עוצרים בצד, על מנת שהנהגים יזהו את הרכב העוצר.

  • לחץ שמן נמוך

חסר שמן במנוע – אי מילוי שמן במנוע עלול לגרום לבעיות חמורות.

  • נוזל קירור

המנוע התחמם בין אם חסר נוזל קירור ובין אם זו סיבה אחרת, אל לכם לפתוח רדיאטור כל עוד המנוע חם.

אפשרו לו להתקרר ורק אח”כ בדקו את מפלס הנוזל ו/או פנו למוסך.

הנורות הצהובות

הנורות הצהובות מעידות על תקלה שיש להתייחס אליה, אך לא באופן מיידי והן לא דורשות עצירה בצד.

  • דלק נמוך

נורת הדלק שדולקת בצבע הצהוב (או הכתום), מעידה על כך שמיכל הדלק עומד להתרוקן ויש למלא דלק בזמן הקרוב.

  • אזהרה פליטה מהמנוע

יתכן וישנה תקלה במערכת הפליטה או במנוע.

נורה זו לא מחייבת עצירה מיידית והיא רק מתריעה ומבקשת לבדוק בזמן הקרוב את מקור הבעיה.

  • אור ערפל אחורי

נורה שמצביעה על כך שאורות הערפל האחוריים דולקים ויש לכבותם בתום השימוש.

  • רפידות בלם

מצביעה על ליקוי ברפידות הבלמים – יתכן ויש להחליף את נוזל הבלם ו/או הצלחות ולכן חשוב לגשת אל מוסך הסדר.

  • מכשיר אדים אחורי

פועל. יש לכבות בתום השימוש.

  • אור חיצוני

ככל הנראה נשרפה נורה.

  • מנוע בעירה פנימי

נכון רק לרכבי דיזל. יש לבדוק את התקלה כדי להימנע מבעיות הנעה.

  • מפלס שמן המנוע

חשוב למלא שמן עד המפלס המומלץ.

  • מפלס נוזל שמשות נמוך

יש למלא נוזל שמשות.

  • כרית אוויר

אם נורה זו נדלקת, הרי שכרית האוויר אינה עובדת.

  • חגורת בטיחות

כאשר נוסע לא חגור תידלק הנורה.

  • אלטרנטור מצבר

נורה שמעידה על תקלה באלטרנטור או במערכת הטעינה. כדאי לכבות מזגן ורדיו ולגשת למוסך.

לסיכום – על ועם כל בעיה שמתעוררת יש להקפיד ולבחון אותה ובמידת הצורך לגשת למוסך.

לא רק בעיות של פחחות רכב דרושות הגעה למוסך ועל כן גם בבעיה מכאנית חשוב לגשת למוסך.