מכוניות היברידיות, תפסו תאוצה רבה בעידן הנוכחי וזאת בשל שתי סיבות עיקריות, האחת היא אידיאולוגיה והשנייה היא כלכלית. מצד אחד נמנים הנהגים, אשר הסביבה חשובה להם ובשל הרצון להמעיט בזיהומה הם בוחרים לרכוש רכב היברידי.

ומהצד השני נמצאים הנהגים, שבוחרים לחסוך בהוצאות החודשיות ובמקום לשלם לא מעט כסף על דלק מידי חודש כמו גם הרצון לחסוך במיסוי כנגד רכישת רכב היברידי, הם בוחרים לוותר על הרכבים הקונבנציונליים ועוברים לרכבים היברידים. אם גם אתם מתלבטים באשר לרכישת רכב היברידי, כדאי שתכירו אותו מעט, על יתרונותיו וחסרונותיו גם יחד.

מהו רכב היברדי

 מכונית חשמלית/רכב הירידי

רכב היברידי הוא רכב לו שני מנועים, האחד הוא מנוע בנזין (מנוע בעירה פנימית) והמנוע השני הוא מנוע חשמלי. במרבית הרכבים אותם אנו מכירים (הקונבנציונליים) הם רכבים אשר מונעים באמצעות מנוע בעירה פנימית (בנזין).

הבחירה באיזו מערכת ייסע הרכב היא של המערכת החכמה אשר מובנת ברכב ובהתאם לאופן הנהיגה יכנס לפעולה המנוע הנכון – שיטה זו מאפשרת חיסכון משמעותי, הן בצריכת הדלק והן בזיהום האוויר.

המערכת הממוחשבת של הרכב ההיברידי יודעת להפעיל את המנועים בהתאם ליעילותם, כך שבמקרים בהם מנוע החשמל יעיל יותר, תגרום המערכת לכיבוי מנוע הבנזין והפעלת מנוע החשמל ולהיפך, היה ומנוע הבנזין יעיל יותר, תדומם המערכת את מנוע החשמל. לעיתים תחליט המערכת המתוחכמת ששני המנועים יפעלו במקביל.

הסוגים השונים של הרכבים ההיברידים

נכון לשנת 2019, קיימים מספר סוגי רכבים וביניהם רכב היברידי מתון, רכב היברידי מלא ("פלאג אין") ורכב היברידי נטען.

  • רכב מתון – הוא רכב בעל מנוע חשמלי ומנוע בנזין, אך למנוע החשמל אין די כוח על מנת להניע את
  • הרכב הדומם ומאידך מנוע החשמל מתפעל את המערכות החשמליות בזמן שמנוע הבנזין לא עובד.
  • מנוע היברידי מלא – הוא רכב בעל שני מנועים, האחד חשמלי השני בנזין. מנוע החשמל מניע את גלגלי הרכב מה שמאפשר לרכב לבצע ביצועים טובים יותר ובמקביל לחסוך משמעותית בתצרוכת הדלק.
  • רכב היברידי נטען – בסוג רכב זה, המנוע החשמלי הוא המנוע המוביל ברכב והוא יכול להניע את הרכב בכוחות עצמו ללא סיוע של מנוע הבנזין.

כיצד פועל מנוע החשמל ברכב

מנוע החשמל פועל על סוללה אשר מטעינה את עצמה במהלך הנסיעה ועל כן אין חשש שהסוללה תתרוקן וזאת משום שהמערכת ההיברידית מייצרת סינרגיה בין פעולת מנוע הבנזין לבין פעולת מנוע החשמל.

הנהג לא יצליח לשים לב מתי מנוע החשמל פועל ומתי מנוע הבנזין פועל אך המערכת המתקדמת והמתוחכמת של הרכבים ההיברידים מצליחה לאזן בין השימושים של שני המנועים.

הסוללה של הרכב ההיברידי מחזיקה מעמד לאורך זמן ועל פי רוב לכל תקופת חיי הרכב. למצבר של הרכב ההיברידי יש אחריות יצרן שנמשכת 5 שנים או 100 אלף קילומטרים – הראשון מבניהם.

כיצד הסוללה של הרכב נטענת?

על מנת להטעין את הסוללה ברכב היברידי ניתן להשתמש בשתי דרכים שונות וביניהן הטענה חיצונית של הרכב לקו חשמל ואילו הדרך השנייה היא טעינת הסוללה תוך כדי נסיעה.

טעינת הסוללה מתקיימת בזמן בלימה – כוח החיכוך שמתקיים בעצירת הרכב הוא שממלא את הסוללה.

מנוע הבנזין / הדיזל מהווה גנרטור וממלא את הסוללה – זו הדרך היעילה ביותר להטענת הסוללה ומהווה את החיסכון המשמעותי ביותר בתצרוכת הדלק.

רכבת הברידי

האם רכבים היברידים הם רכבים חסכוניים?

אנשים רבים בוחרים את הרכב ההיברידי משום שהוא חוסך רבות בהוצאות, הן במעמד רכישת הרכב והן במעמד התחזוקה השוטפת של הרכב אך נשאלת השאלה האם החיסכון הוא משמעותי והאם הוא מורגש בכיס?

התשובה לשאלה זו נעוצה בהרגלי הנסיעה של כל אדם כך מי שמרבה בנסיעות עירוניות והפקקים הם חלק בלתי נפרד משגרת היום יום שלו, יזכו בחיסכון וירגיש אותו משמעותית.

כל מי שרוכש רכב היברידי זוכה בהקלה במיסוי וזאת כדי לעודד את רכישת הרכבים ההיברידים ועוד נמצא חיסכון משמעותי בהוצאות הדלק בימים שבשגרה.

מה באשר לקרינה של הרכבים ההיברידים

בהתאם למחקרים שבוצעו במדינות שונות נמצא כי לא קיימת ברכבים ההיברידים קרינה שמסכנת את בעלי ונהגי הרכבים כך שאם הפחד מהקרינה הוא שמנע מכם עד היום לעבור לרכבים היברידים, אתם יכולים להתקדם אל החלום ולשקול מחדש את האפשרות לרכוש רכב זה.

לסיכום: אם החלטתם לעבור מהרכב המסורתי שפועל על מנוע בנזין (או דיזל) לרכבים ההיברידים, סביר שהשינוי יהיה קל ומהיר וזאת בשל היתרונות הרבים, שקיימים בנהיגה על רכבים אלו.

רכבים היברידים הפכו למוכרים באופן יחסי, כך שלא תהיו "עוף זר" בעודכם מחזיקים רכבים היברידים ועל מנת להבין עד כמה רכבים אלו התקבלו בברכה, לבטח תשמחו לשמוע על המוסכים הרבים והמגוונים אשר מטפלים ברכבים היברידים באופן שוטף ובתקלות ונזקים אשר נגרמו כתוצאה מתאונה ובין היתר מוסך טיל אשר מוסמך לתקן ולטפל ברכבים היברידים על כל סוגיהם.

חשוב לציין שרק למוסך עם הסמכה לטיפול ברכב היברידי מותר לעשות תיקונים ברכבים האלו אפילו אם מדובר בתיקון פחחות או צבע.